آنیسا جونآنیسا جون، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 9 روز سن داره

ღ فسـقِلی ما، آنیسا ღ

وزن ِ ایده آل

1393/3/2 11:14
نویسنده : •● Mah ●•
1,690 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

چگونه وزن ایده آل را محاسبه مي كنند؟

شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما، کمی با هم اختلاف دارد.

دلیل این امر این است که در کتب مرجع دانشمندان فرمول های متفاوتی ارائه داده اند و اهل فن نیز برحسب علاقه و تجربه خود یکی از روش ها را در محاسبه وزن مطلوب دنبال می کنند.

هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید، چون این فقط یک مرجع قیاس است و به هزاران فاکتور بستگی دارد که برای هر فرد، عملاً ایجاد فرمول شخصی را ایجاب میکند.

BMI چیست؟

شاخص حجم بدن (Body Mass Index = BMI) فرمولی است که توسط آماردان بلژیکی به نام آدولف کویتلت (Adolphe Quetelet) توسعه یافت. BMI در واقع مرجعی برای نشان دادن میزان حجم بدن می باشد و دقیق ترین معیار جهانی چاقی است. با استفاده از این مقیاس، می توانید متوجه شوید که آیا دچار کمبود وزن هستید، اضافه وزن دارید و یا اینکه طبیعی هستید!

 

نحوه اندازه گیری:

اگر می خواهید BMI خود را به صورت دستی اندازه گیری کنید، فرمولی وجود دارد که می توانید برحسب آن این کار را انجام دهید. این مقیاس کاملاً دقیق می باشد و تنها به دو متغیر وزن و قد شما بستگی دارد.

 

فرمول اندازه گیری BMI:
 
BMI = (وزن بر حسب کیلوگرم) تقسیم بر (قد بر حسب متر به توان ۲)

( BMI = وزن تقسیم بر قد ضربدر قد )

فرمول اندازه گیری bmi

مثال:

قد 1/65 متر  و  وزن 70 کیلوگرم

   25 = 2/72 ÷ 70    <-----    2/72 = 1/65 × 1/65  

25, عدد ِ BMI می باشد.

 

جدول مقایسه ای BMI:

BMI کمتر از 19 یعنی کمبود وزن دارید.

BMI بین 19 تا 25 یعنی وزن مطلوب دارید.

BMI بین 25 تا 30 یعنی مقداری اضافه وزن دارید.

BMI بیش از 30 یعنی چاق هستید.

 

جدول مقایسه ای BMI مطلوب برای گروه های سنی مختلف :

21 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 17 تا  19 سال

22 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 19 تا 24 سال.

23 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 24 تا 34 سال.

24 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 34 تا 44 سال.

25 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 44 تا 54 سال.

26 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین 54 تا 64 سال.

27 = BMI مطلوب ، برای گروه سنی  64 سال به بالا...

 

*منبع: وبسایت عصرعلم و استاد محترم آقای محمود آبادی


 

عدد BMI من، 25 هستش. عدد BMI شما چطور؟  niniweblog.com

پسندها (12)

نظرات (34)

تاابددونفره
2 خرداد 93 23:03
سلام عزيزمعجب مطلب خفنيچقدر پيچيده من که گيج شدمهمه جورشو شنيده بودم الي اين يکي ما که همون لري حساب مي کنيم برهاصن ميونم با رياضي خوب نيست.برا منم خودت حساب کن مطلب جالب و جديدي بود و مثل هميشه مفيد.مرررسي
•● Mah ●•
پاسخ
سلام نسترن جونی. این یکی از مبحث های جزوه تربیت بدنی مون هستش دیدم جالبه و ما خانوم ها هم به وزن و اندام خودمون اهمیت میدیم، گذاشتمش اینجا. واااا... قدت رو ضربدر خودش کن. وزنت رو تقسیم بر اون کن. قد و وزنت رو بده، تا محاسبه کنم! قربون ِ تو...
تاابددونفره
3 خرداد 93 0:10
قدو وزنم که دستته در ضمن شمايي که عددت 25 مقداري اضافه وزن داري ها به من چه خودت گفتي
•● Mah ●•
پاسخ
حدودی یادمه. ولی 22 میشه. خخخ...
تاابددونفره
3 خرداد 93 0:13
وااااا امتحان کردم اندازه يه قطار عدد اومد
•● Mah ●•
پاسخ
اشتباه زدی. احتمالاً اعشار رو بین ِ قدت نزدی. مثلا 162 رو ضربدر 162 کردی! باید 1/62 رو ضربدر 1/62 کنی...
مامانه کیاناوهانا
3 خرداد 93 0:16
میترسم عدد بهت بدم حساب کنی ...
•● Mah ●•
پاسخ
ترس نداره که! بده تا حساب کنم.
نیکــو
3 خرداد 93 0:59
19/8 شد مال من
آزاده
3 خرداد 93 9:49
ممنون از مطلب خوبت. عاقا منم 23 هستم ولی مشکل ما شاخص توده نیس که ......مشکل توده چربی در ناحیه شکمی است
•● Mah ●•
پاسخ
خواهش میکنم اون حلّه! با چند تا حرکت ِ ورزشی میتونی از شرّشون خلاص شی گـِـن هم میتونی ببندی و یا اینکه کمتر غذاهای نشاسته ای بخوری... مخصوصاً شام.
آزاده
3 خرداد 93 9:50
جوابم رسید یا نه؟
•● Mah ●•
پاسخ
رسید، اونم چه رسیدنی.
مامان احسان
3 خرداد 93 11:23
سلام گلم من 23.3 شدم خوبه خواهر
•● Mah ●•
پاسخ
سلام عزیزم...
تا ابددونفره
3 خرداد 93 11:56
منم 22
•● Mah ●•
پاسخ
ای فخر فروش!
مامانی
3 خرداد 93 12:23
الان دقیقا میخواستی برسونی که وزنت ایده آله؟!!!! نه داداش رو مرزی!!! انشاالله دو سه تا پیتزااا دیگه بزنی تو رگ ، وزنت از حالت ایده آل و مطلوب خارج میشه
•● Mah ●•
پاسخ
مامانی ِ آرشیدا جون، شمایی؟ چرا اسمتون تغییر یافته؟ چرا آدرس وبلاگتونو نذاشتین؟ دقیقاً لب ِ مرزم! اگه راست میگی، شما BMIت رو اعلام کن.
تاابددونفره
3 خرداد 93 13:38
چرا عدد مطلوب براي گروهاي سني مختلف رو همون ديشب رو نکردي
•● Mah ●•
پاسخ
زیرا!
〰〰مامانِ چشمه بهشتى 〰〰
3 خرداد 93 18:52
سلام خيلى با حال بود اتفاقا چقدر دلم براى پستاى اطلاعات عموميت تنگ شده بود مال من شد ٢١
•● Mah ●•
پاسخ
سلام عززززیزم آخییییییی، مررررسییییییی وای، ای ول به شما
تاابددونفره
4 خرداد 93 0:29
هااااي
•● Mah ●•
پاسخ
های دیــِـر
مامان آیسو وآیسا
4 خرداد 93 1:08
مال من که ۲۵ هست
•● Mah ●•
پاسخ
بدو بیا بغلم که مثه خودمییییییییییییی
مامانی
4 خرداد 93 10:25
من والا اسممو تغییر ندادم این مربوط به سایته خودش سرخود واسم اسم تعیین کرده ، بعد هم من مخصوصا نوشتم پیتز !!! چرا واسم الف گذاشتی خواستی غلط املایی بگیری ؟!!! نه داداش ما دکترای ادبیات داریم بعد هم این بی ام آی خصوصیه اصلا ناموسیه عمراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا که بگم
•● Mah ●•
پاسخ
واقعاً؟!!! خخخخخخخخ... والا من طبق ِ عادت ِ همیشگیم، توی کامنت ها شیطونی میکنم، حالا حتی اگه شده گذاشتن ِ یه "الف" ناقابل! ناموسی!!! باید بگیییییییییییییییییییی!
مامانی
4 خرداد 93 10:27
چرا من نمیتونم نرمال باشم بیام بگم به به چه مطلب خفنی وای حال کردم و اینا...... اصلاً به وبلاگ شما که میرسم حال میکنم فقط شوخی کنم یعنی خوشم میاد از طرز نوشتاری هم میفهمی که منم
•● Mah ●•
پاسخ
همینو بگو... چـــــــــقدر خوب، من که عاشق و دیوونه ی این شوخیاتونممممم آره عزیزم، طرز نوشتار، طرز بیان، نوع متن و از همه مهمتر محتوای متن!
مامی کیانا
4 خرداد 93 13:00
با اين پستت حسابي قسمت رياضي مغزمون رو فعال كردي اعداد و ارقام كه عدد 24 رو نشون ميده ولي اينجانب به شخصه از وضعيت جسمي كه اينروزها دارم اصلا راضي نيستم بايد 3 يا 4 كيلويي كم كنم حتما مطلبت هم عالي بود
•● Mah ●•
پاسخ
چه خوب! 24 خوبه که آهان، شما میخوایید باربی بشید... انشاءا... قربان ِ شما
مامان زهرا
4 خرداد 93 21:44
چقدر دلم برای اینجور پستات تنگ شده بود کار خوبی کردی
•● Mah ●•
پاسخ
خوشحالم که خوشحالتون کردم، عزیزم حق باشماست، خیلی وقت بود از این جور مطلب ها نگذاشته بودم...
تاابددونفره
5 خرداد 93 20:15
سلاااام عزيزم.خوبينميرين دماوند
•● Mah ●•
پاسخ
سلاااااااااام عزیییییییییزم من خوبم. تشکر. شما خوبی؟ به احتمال ِ 60درصد اصلاً حالشو ندارم... قربون ِ حواس ِ جمع ت!
تاابددونفره
7 خرداد 93 0:21
•● Mah ●•
پاسخ
مهربوووون
محبوبه مامان الینا
7 خرداد 93 9:39
سلام بنده 23 بودم . . . به به ...چه روزی خوبی دارم من . . . چیه؟!پز دادن بهم نمیاد؟!
•● Mah ●•
پاسخ
سلام آخه 23 هم فخر فروختن داره؟!!!!! خیلی هم عدده بدیه! بابا مانکن، بابا باربی، بابا خوششششتیپ اتفاقا خیلی هم خوب بهت میاد
تا ابددونفره
7 خرداد 93 20:24
سلام سلام دوست جونیه پر مشغله و درسخونم چه خبر.رفتی دماوند یا نرفتی با ماشین یا پیاده تنهایی یا دسته جمعی شام یا ناهار وای عاشقشم راستی پست جدید بزاریه غذایی یه چیزی خیلی تنبل شده ای یاااااااااااااااا
•● Mah ●•
پاسخ
سلاااام دوست جون مهربونم که همیشه بیادمی نه، خوشبختانه نرفتیم هم من، هم همسری، درس و پروژه داریم خففففن!!!! شاید باورت نشه، اینقدر دلم میخواد غذاهای جدید بپزم با تزیین کو وقت و حوصله؟!!! قبول دارم که تنبل شدم ولی توی زمینه ی وبلاگی و خانه داری!
رمضون
8 خرداد 93 12:00
سلام شعبون جووون
•● Mah ●•
پاسخ
خخخخخخخخخخخ
تاابددونفره
8 خرداد 93 12:01
خانه داري رو هميشه تنبل باش
•● Mah ●•
پاسخ
چشم
مامان احسان
10 خرداد 93 8:47
سلام گلم خوبی؟کم پیدایی دوستم
•● Mah ●•
پاسخ
سلام معصومه جونم. خوبم
تک خواهر
10 خرداد 93 10:40
BMI منو خوب میدونی ممنون که این مطلب مفید رو اینجا گذاشتی جیگر
•● Mah ●•
پاسخ
آرههههههههه
محبوبه
11 خرداد 93 14:14
رضوان
13 خرداد 93 22:05
الان وزنمو نمیدونممممممممم ... خیلی لاغررررر شدممممممم میخوام چاق شم ولی نمییییییییییییشه
•● Mah ●•
پاسخ
برای محاسبه ی BMI، وزن ِ دقیق رو بدونی، بهتره اوووووووخییییییی
مامان مهلا
21 خرداد 93 3:05
BMI=18/63 فکرشو نمیکردم
نیلوفرآبی
29 خرداد 93 21:13
22
نوشین
9 تیر 93 12:22
عزیزم سلام خوبی میشه به منم رمز بدی بخونم
•● Mah ●•
پاسخ
سلام. تشکر. متاسفم.
سحر
11 تیر 93 9:26