آنیسا جونآنیسا جون، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 27 روز سن داره

ღ فسـقِلی ما، آنیسا ღ

مادر و اِشتغال

1392/3/28 10:09
نویسنده : •● Mah ●•
533 بازدید
اشتراک گذاری

 



 

این مطلب رو به درخواست مامان ِ آمیتیس عزیزم گذاشتم. امیدوارم مفید باشه واسه همه ی مامان های شاغلی که نگران بچه هاشون هستند.

 

 بغل

 

یکی از مسائلی که امروزه مادران و کودکان با آنها مواجه هستند، کار مادران در بیرون از خانه است. کار مادر در خارج از خانه، لطمه ای به رشد کودک نمی زند. بلکه جوّ نامساعدی که در خانه بین پدر و مادر می تواند حاکم باشد، تاثیر نامطلوبی را بر روی کودک دارد. امّا به دلیل اینکه مسئولیت تربیت فرزند را بیشتر مادران برعهده دارند، مشکلات کودک را به جهت تربیتی به اشتغال مادران نسبت می دهند. اما در واقع می تواند به این صورت نباشد. چشمک

niniweblog.com

نقش مادران در رشد و پرورش کودکان و نیز بررسی ارتباط مادران شاغل با فرزندان در خانواده و تاثیرات آن بر رشد روانی و عاطفی کودکان می باشد. تمایل کودکان برای برقراری رابطه و احساس ایمنی با افراد خاص، نیاز وابستگی او را ارضا می کند. قلب

ابتدا تصور می شد که مادر صرفا منبع نیاز تغذیه ای کودک است! تحقیقات روانشناسی نشان می دهد که اگرچه نیازهای تغذیه ای مهم هستند، اما نیاز ناشی از حس و احساس ایمنی است که کودک را به مادر وابسته می کند. نقش مادر در سال های اولیه زندگی، نقش شکل دهی به تجربیات کودک را دارد. در صورتیکه دلبستگی اولیه کودک به مادر و رابطه گرم و عاطفی ِ مادر، تاثیر مهم بر رشد روانی کودک دارد. لبخند

niniweblog.com

در حال حاضر و با شرایط فعلی، برای زنان شاغل این سوال عنوان می شود که تعلّق و وابستگی به مادر چگونه شکل می گیرد و در صورتی که کودکان به مهدها و افراد دیگر سپرده شوند، چه تغییراتی در فرآیند رشد روانی و اجتماعی کودکان به وجود می آید؟ سوال

مهمترین نکته ای که در پژوهش ها و بررسی های انجام گرفته در این زمینه به چشم می خورد این است که وابستگی اولیه در شرایطی که مادران دور از خانه هستند، به وسیله کسانی تامین می گردد که عهده دار مراقبت و ارضای نیازهای کودک هستند. لذا مادر که یک محرک دائمی برای کودک محسوب می شود. زمانیکه این محرک محدود گردد، جانشینان مادر باید وظایف مادرانه را به نحو مطلوب انجام دهند. عینک

niniweblog.com

 نکات جالب توجه این است که:

1. دخترانی که مادرانِ شاغل دارند، در مقایسه با دخترانی که مادرانشان خانه دار هستند، از اعتماد به نفس بیشتر و سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بهتر برخوردار هستند و در بزرگسالی تمایل بیشتری به اشتغال دارند. از خود راضی

2. در مورد پسران، پسرانِ مادرانِ شاغل در مقایسه با پسرانِ مادرانِ غیرشاغل، از خود و سازگاری اجتماعی بیشتری برخوردارند، امّا پیشرفت تحصیلی آنها کمتر است. نیشخند

و در آخر می توان گفت که کار مادر در خارج از خانه، تاثیرات فراوانی بر کودک دارد. کودک را فردی اجتماعی بار می آورد. زیرا در زمان نبودنِ مادر در خانه، کودک باید با افراد دیگری اوقات خود را بگذراند. پس اشتغالِ مادر می تواند از این جهت، برای کودک مفید واقع شود. مژه

* از: اعظم بهرامی تتماج

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (30)

ツ ستایش مهربون ✿ ستایش خوش زبون ツ
28 خرداد 92 13:41
سلام ممنونم م جونی
واقععععععععععععععا همینجوری هست که خوندم خب تا درصدی خیالم راحت شدش اجتماعی بار آومدنش که خیییلی خوبه ولی اینکه بخوای بچتو هر روز صبح بزاری بری خییلی سخته این موضوع اوایلش خییلی ناراحتم میکرد اشک تو چشام جمع میشد تا موقع ظهر که میخواستم برم پیش ستایش بال و پر می گرفتم بازم ممنون ما که نمیرسیم این مطالبو بخونیم حداقل شما میزاری ما میبینیم ممنونم از مطالب مفیدی که میزاری م

سلام خانومی. خواهش میکنم. خوشحالم که واست مفید بوده و ممنونم که اومدی و خوندی مطلبمو.
مامان سونیا
28 خرداد 92 14:31
مطلب جالبی بود دستت درد نکنه خانمی

ولی صبح زود ساعت شش بچه رو از خواب بیدارش کنی ببریش جای دیگه خیلی سخته واسش

من که هروز میگم خدایا کی سونیا بزرگ میشه که دیگه خودش تنها توی خونه بمونه تا مجبور نباشه صبح زود بیدار بشه ولی دوباره به خودم میگم شرایط اینه و باید باهاش کنار اومد امیدوارم بتونم مامان خوبی باشم براش.

خواهش میکنم گلم
آخییییییی، عزیزم، امیدوارم این روزای سخت زود ِ زود تموم بشن و سونیا گلی بزرگ بشه و تا یه حدی نگرانی ِ شما هم برطرف شه.
تاابددونفره
28 خرداد 92 15:05
سلام چه عکس شیکو خوشگلی خوشم اومدمطلبتم مثل همیشه عالی

سلام نسترن جونم، ممنون از نگاه ِ شیکت
قربون ِ تو
مامان تسنيم سادات
28 خرداد 92 22:07
سلااااااام ...
مطلب جالبى بود ولى به نظر من فقط مُحَسناتش رو گفته بودى كه همون اجتماعى شدن و وابسته نبودن به مادر ولى آيا از نظر عاطفى بچه هايى كه مادران شاغل دارند ارضا ميشوند؟
حس جدايى از مادر و اضطراب بوجود آمده از اين جدايى ميتونه روى هر بچه اى يه جور نمود داشته باشه مخصوصا توى سنين پايين
من خودم با اينكه مادرم شاغل نبود ولى وقتايى كه چند ساعت بيرون كار داشت يه حس خيلى بدى به من دست مى داد ( حالا من بزرگ بودم ، توى سن مدرسه ) همه اش استرس داشتم تا وقتى مادرم بر مى گشت
بازم به نظر من اگه مادر مى خواد شاغل باشه بعد از سه سالگى تا بچه بتونه بره مهد و با بچه هاى ديگه اُخت بشه و تازه اونم به مدت سه الى چهار ساعت نه بيشتر يعنى شغل مادر طورى باشه كه سه چهار ساعت از بچه دور باشه
ببخشيد طولانى شد
سلام عزیزم، ممنونم از این توضیحات دقیقی که دادی
مامانایی که الان شاغل هستن رو که دیگه نمیشه کاریشون کرد، حداقل اینا رو نوشتم که کمتر نگران باشن، اونایی که شاغل هستن و هنوز بچه ندارند، باید حواسشون باشه و برنامه ریزی کنند.
من وقتی مامانم نبود، اصصصصصلا نمیترسیدم تازه حس بزرگی و استقلال هم میومد سراغم. البته من بچه آخر بودم و زیاد حس تنها بودن بهم دست نمیداد.
درکل آره، قبول دارم، بالاخره هر چیزی هم حسن داره هم عیب!
مامان تسنيم سادات
29 خرداد 92 0:10
معلومه عزيزم. اين مشكلات بيشتر براى بچه هاى اول بوجود مياد

اینجا شکلکی که پرچم سفید تکون میده، نداره؟!
علامه كوچولو
29 خرداد 92 8:30
سلااااااام
فعلا اومدم بگم خوندم ...
بعدا ميان نظر ميذارم

سلام به روی ماهتون ... ممنونم
باران
29 خرداد 92 8:34
خیلی جالب بود و مفید مثل همیشه گلم

مـــــــــــــــــــرسی از حضور مهربونت
♥متین من♥
29 خرداد 92 9:52
خیلی مفید و خوب بود...
ولی من که شاغل نیستم امیدوارم این مطلبت به درد شاغلین بخوره

همیشه به فکر همه چیز و همه کسی هستیا...

مرسی گلم از این همه لطف ِ سرشارت

چه کنیم دیگه، خراب ِ رفاقتیم
مامان النا
29 خرداد 92 10:13
ممنونم عزیزم از این پست جالبت.
خیلی دلگرم کننده بود
فقط واسه مامانها سخته من که وقتی صبح میرم سرکار بااینکه النا رو میبرم خونه مامانم، باز هم ناراحتم و واسش غصه میخورم. واسه همین از ظهر که میام، همه وقتمو با النا میگذرونم وحاضر نیستم ازش جداشم ....
بازهم تشکر
بووووووووووووووووووس

خواهش میکنم خانومی ،آخــــــــــــــی ... چه سخت
ایشالا همیشه دلتون خوش باشه و خنده رو لبهاتون لبریز از عشــــــــق ِ مادرانه.
مامان آمیتیس
29 خرداد 92 10:27
سلام و خيلي خخخخخخخخخخخخخخيلي ممنون اولا به خاطر آمتيس كه نسبت به بقيه هم اعتماد به نفس بالاتر و هم اينكه اجتماعي تره و هم اينكه پيشرفت تحصيلي بالاتري داره خوشحالم
ولي به نظر شما اون از لحاظ عاطفي چطوره آيا ارضا خواهد شد البته خدا رو شكر پيش يه مادر بزرگ خيلي خيلي مهربونه از منم دلسوزتره واسه آمي ، مي دوني آيا بعدها آميتيس منو خواهد بخشيد؟
از اينكه تو بهترين لحظات زندگيش تنهاش گذاشتم باورت مي شه هنوز صبحها كه سر كار ميام نيگاش كه مي كنم گريه ام مي گيره و تو راه همش بغض دارم بعد از ظهرها با سرعت 120 به بالا رانندگي مي كنم تا زودتر بهش برسم هر روز حس مي كنم دارم (شكلك پير رو نداشت ) پير تر ميشم اي كاش وجدان دردم كمتر بشه و بتونم با اين مشكل كنار بيام
نصف شبا آميتيس با نگراني بيدار ميشه و فكر ميكنه من سر كار رفتم و جیییيغ مي زنه مامان. اما تا منو ميبينه راحت مي خوابه

سلااااااااام خانومی، بالاخره خود ِ شما اووووووومدی
چی بگم والا؟! هر نی نی توی یه سنی به یه چیزای خاصی نیاز داره، این وابستگی به مادر رو همه دارن، حتی من که الان 23 سالمه
نه بابا، واسه چی نبخشه؟ ایشالا از این روزای خوش ِ زندگی، زیاد واستون پیش بیاد تا نیاز به غصه خوردن و سرزنش کردن خودتون نداشته نباشین ... خدا نکنه پیر شی خانومی
ایشالا آمیتیس جونی بزرگ بشه، میفهمه که مامانش واسش خییییییییییلی زحمت کشیده گرچه همیشه پیشش نبوده.
این دیگه دست ِ قضا و سرنوشته، خودتو سرزنش نکن.
با روزگار ساختن، کار همه ی ماست
امیدوارم مطلبی که گذاشتم، به دردت خورده باشه
در ضمن، با سرعت مطمئنه رانندگی کن
علامه كوچولو
29 خرداد 92 10:30
بابااااااااااا خرااااب رفاقت
هرچند محمدباقرِ من از اول اولش اجتماعي بود چون صبح تا ظهر اينقدر كه همكار و ارباب رجوع ميديد كه بچه م فكر ميكرد خاله و عمو يعني اونا
هرچند اروم بود و ازارش به هيشكي نميرسيد الا به سيستم بخت برگشته منهرچند همه دوستش داشتند هرچند من كنارش به همه كارام ميرسيدم و ازينكه كنارمه احساس امنيت ميكردم هرچند
اما مطلبت ارومم كرد
گرچه تربيت محمدباقر اونقدر برام مهمه كه شده بالاترين اولويت زندگيم وتا 21 ماهگي هم با خودم سركار بردم اما براي اينكه توو شهر غريب خودم دچار افسردگي و تنبلي و و...نشم نتونستم قيد كارو بزنم .بخاطرش مجبور شديم محلمونو عوض كنيم تا به مهد خوبي كه پيدا كرده بوديم نزديك باشيم و بخاطرش سرويس اداري خودمو از دست دادمو و هر روز مجبورم پياده يا با اتوبوس برم بيام
اشتغال من باعث نشده بچه مو خونمو و مهمتر از همه همسرمو فراموش كنم و البته همسر همپا داشتن خيلي موثره
بنابراين خواستم بگم اشتغال مادران اگرچه معايب خاص خودش رو داره اما همه چي بر ميگرده به نگاه و لطافت مادرانه كه چطوري بهش نگاه كنه ...چون هيچ مادري دوست نداره بچه ش به ازاي وضعيت مطلوب اقتصادي و معيشت خوب دچار فقر روحي رواني بشه

ممنونم که باز هم اومدی خانومییییییییییییی
و ممنونم که اینقدر دقیق نوشتی و کامنت به این کاملی گذاشتی و تجربه تو به اشتراک گذاشتیییییییییی
و
خوشحالم که مطلبم آرامش دهنده ی قلب ِ مهربونت شد
بازم مــــــــــــــــــــــــــــــرسی از بابت همه چی
khahare farnaz
29 خرداد 92 10:33
Salam azizam sob bekheir
In nazare akharet ra taid konam?ya baraye man khosusi gozashti?

Salam golam
Har joor mayeli
مامان آمیتیس
29 خرداد 92 10:58
بازم خيلي خيلي ممنون دوست عزيز و مهربانم
ایشالا دار شدنت و لذت در كنار

خواهش میکنم خانووووووووووووووووووووووومی
ایشالا
مامان آمیتیس
29 خرداد 92 11:00
خيلي خيلي مفيد بود عزيزم

خدا رو شکر
آزاده
29 خرداد 92 12:07
مث همیشه عالی


عزیزمی
مامان تسنيم سادات
29 خرداد 92 12:42
سلااااام دوست نازنين ....

به بهههههههههههههه
سلااااااااااااااااااااااااااااااااام
نگاری
29 خرداد 92 13:05
سلام
من مامانم شاغل بوده. شاغل بودنش اول از همه باعث استقلال من شد و وابستگیمو کم کرد چون تقریبا خودم تموم کارامو می کردم
ولی گاهی اوقات واقعا جای خالیش رو احساس می کردم
مخصوصا که دوستام همگی مادران خانه دار داشتن. این هنوز که هنوزِ یه تاثیراتی روم گذاشته.

سلام نگاری جونم، ممنونم که اومدی و تجربه تو گفتی
هنوز که هنوز ِ؟!!!
محبوبه مامان الینا
29 خرداد 92 14:19
به به چه پست پرباری کمی امیدوار شدم

خوش اومدی عزیزم، خوشحالم که امیدوار شدی
مامان مانی مسافر کوچولو
29 خرداد 92 20:03
وایییییی دستت درد نکنه
میدونی که از مهر شاید رفتم سر کار
خیلی نگران مانی هستم که اذیت نشه
اگه بازم مطلب داشتی بازم بزار، مفیدن، ممنون

خواهش میکنم عزیزم ، نگران نباش، با یه برنامه ریزی خوب پیش برو، ایشالا که مشکلی پیش نمیاد
چشم، حتما
مامان تارا
29 خرداد 92 21:34
آورین آورین عجب پستی / ولی بذار سر فرصت بیام بخونمش ببینم چی به چیه؟

باشه عزیزم، هر وقت بیای قدمت رو چشم
مامان تسنيم سادات
29 خرداد 92 22:36



دليلش رو بعدا مى گم ....
يه دنيا ممنون

اوووو... چقدر ماچ ...
باشه
یه دنیا دوستت میدارم
مامان ترنم
31 خرداد 92 8:48
ممنون عزيزم از اين پست قشنگت. من كه گاهي عذاب وجدان مي‌گرفتم از اينكه مجبورم نصف روز گل دخترم رو تنها بزارم . حالا ديگه كمي خيالم راحته كه زياد هم بد نيست و حتي توي بعضي مسائل بهتر هم هست.

خواهش میکنم مامانی ترنم جون
خوشحالم که تونستم کمی از نگرانیت کم کنم
مامان آرشيدا قند عسل
1 تیر 92 7:52
اي جيگري تو مرسيييييييي عزيزم بابت اين پستت همچين يه نموره از عذاب وجدانم كاسته شد.

چقدر خوشحالم که موجبات کم شدن عذاب وجدانتون رو فراهم کردممممممم
سوالی که پیش نیومد احیانا؟! هان؟!
mamanebaran
1 تیر 92 9:14
عزیزممممممممم

مرسی به خاطر پست خیلی خیلی

قشنگتتتتتتتت

اما یه جمله معرفی هست که میگه:

این نیز بگذرد

قربون ِ شما
آره درسته... حـــــــــــــق با شماست
مامان نیایش
1 تیر 92 11:41
مطلب مفیدی بود ولی همه چی بستگی به زاویه ی دید آدم داره آره اگه بخوای از دید مثبت نگاه کنی میتونی خیلی مزایا برای این مورد پیدا کنی ولی اگه بخوای واقعیت ها رو ببینی همیشه حضور مادر کنار بچه اش مخصوصا در سالهای ابتدایی عمر کودک تا 5 سال اول تاثیر بسزایی در تامین آسایش و سلامت روان کودک داره کودک اجتماعی با روانی ناسالم که زیاد مطلوب نیست هست؟ان شاالله که همه مادرای شاغلی که به اجبار شاغلن بچه های خوب یرو بتونن بار بیارن که کمبود محبت نداشته باشن و بتونن رابطه ی عاطفی شون رو با مادرشون حفظ کنن و خدا به همه شون قوت بده

آره عززززززززززززیز دلم، شما راست میگی
منم موافقم که هر چیزی یه حُسنی داره، یه عیبی! بالاخره مامانی های شاغل باید با همه مشکلات دست و پنجه نرم کنن
مامان آرشيدا قند عسل
1 تیر 92 13:55
نه متاسفانه !!!!
از اين لحاظ عذاب وجدان دارمم شديدددددددددد!!!!!!!

حالا گریه نکن... یه سوال بپرس
مادر کوثر
1 تیر 92 15:36


به به به

بازم یه پست شاهکار دیگه از تک خواهر خودممممممممممممممممم




شاهکار

ممنوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون
مامان آنی
1 تیر 92 18:42
من هم با متنی که نوشتی کاملا موافقم. عزیزم دستت درد نکنه

مــرسی از موافقت خانووووووووووووم
خواهش میکنم گلم
مامان تارا
1 تیر 92 23:32
جالب بود

ولی چرا دختر من بیشتر بهم وابسته شده
تازه به نظر خودم اعتماد به نفسش هم زیاد نیست
کلاً ما بر عکس این فرضیه ها هستیم نه؟

مرسی از حضورت بانو
اِوا
مامی کیانا
2 تیر 92 11:20
از همینجا میشه تفاوت بین دخترها و پسرها رو فهمید
البته که دخترها خودشون رو بیشتر و بهتر با شرایط وفق میدن و حس استقلال طلبیشون زودتر شکوفا میشه
اینو به عینه تو دورو برم میبینم
من هم یک مامان شاغلم و کیانا خیلی خوب با این مسئله کنار میاد

آفــــــــــــــــــــــــــرین به شما مامانی ِ شاغل و کیانای عزیز که خودشو وفق میده