آنیسا جونآنیسا جون، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 20 روز سن داره

ღ فسـقِلی ما، آنیسا ღ

کودک و مهدکودک

1392/6/23 9:20
نویسنده : •● Mah ●•
1,009 بازدید
اشتراک گذاری

 

 

بسياري از مادرها به دليل مشغله‌هاي شغلي، مشكلات رفتاري كودكشان يا فقط براي آن که چند ساعتي در روز بتوانند به كارهاي شخصي خود برسند، فرزندانشان را به مهد كودك مي‌فرستند، اما همواره اين سوال مطرح است...

 که از چه سني فرستادن كودكان به مهدكودك درست است؟ اصلا همه بچه‌ها بايد به مهدکودک بروند يا اينکه فقط مادران شاغل کودکشان را به مهد مي‌ فرستند؟

 

niniweblog.com

 

ايده‌آل‌ترين سن براي فرستادن كودكان به مهد:

بهترين سن فرستادن کودک به مهد کودک، حدود 3 سالگي است که البته اين موضوع باز هم به قواي شناختي كودكان بستگي دارد. بعد از 3 سالگي، مهارت‌ هاي كودكان تغيير مي‌كند. مهارت بازي قبل از سه سالگي، به شكل موازي با هم است. يعني قبل از اين سن، بچه‌ ها در كنار هم، اما هر يك با اسباب‌ بازي خود بازي مي‌كنند و وارد بازي ديگري نمي‌شوند. اما بعد از 3 سالگي، بازي‌هاي گروهي شكل مي‌گيرد و بچه‌ ها دوست دارند با هم تعامل داشته باشند و هرچه اين فرصت بيشتر به بچه‌ ها داده شود، بهتر است.

نبايد فراموش کرد كودكاني كه به مهد مي‌ روند، معمولاً رشد تكلّم بهتري پيدا مي‌كنند، اعتماد به نفسشان بيشتر مي‌شود، اضطرابشان كاهش مي‌يابد و اگر در مهد کودکي كه شرايط خوبي دارد، نگهداري شوند، توان دوري از مادر را به تدريج پيدا مي‌كنند. کودکاني که به مهد نمي‌روند، ديرتر اجتماعي مي‌شوند و هنگام بازي با همسالان قوانين را رعايت نمي‌کنند. اين کودکان زمان رفتن به مدرسه به سختي از مادر جدا مي‌شوند، چرا که هرگز تجربه دور بودن از مادر را نداشته‌اند. از طرفي سن مناسب براي آموختن زبان دوم، 3 سالگي است و رفتن به مهد کودک آموزش آن را تسريع مي‌کند.

 

کيفيت مهم‌تر از کميت است:

کيفيت رابطه با کودک بسيار مهم‌تر از کميت آن است. مادراني که كودكانشان را به مهد مي‌ فرستند، به اين كيفيت توجه ويژه‌اي دارند، اما مادران غيرشاغل که تمام روز را با فرزندشان در خانه مي‌گذرانند، کمتر به کيفيت توجه مي‌کنند و زماني را که در کنار کودک هستند، کافي مي‌دانند. بايد گفت: وقتي مادر فرصت‌هايي براي خود دارد، انرژي بيشتر و آرامش بيشتري خواهد داشت و خدمات بهتري را به فرزندش ارائه مي‌دهد و بيشتر با كودك بازي مي‌كند.

گاهي مادرهايي كه فرزندانشان را در خانه نگه مي‌دارند، به دليل اضطراب زياد خود يا اين اعتقاد كه اگر کودک به مهد برود بي‌ادب مي‌شود، مانع پرورش درست کودک مي‌شوند. به هر حال در کنار تمام مزيت‌ هايي که مهدکودک براي کودکان دارد! نمي‌ توان از اين مساله غافل شد که حضور در هر محيط اجتماعي در هر سني، مزايا و معايب زيادي دارد و نمي‌توان به اين بهانه کودک را از حضور در مهد و بودن در کنار گروه همسالان محروم کرد. البته اگر خانواده نسبت به رفتار زشت کودک بي‌ تفاوت باشد و به آن توجه نکند، به مرور اين کلمات زشت و رفتارهاي ناپسند، از ذهن کودک پاک مي‌شود. از سويي ديگر، کودک مي‌آموزد که چه کلماتي با فرهنگ خانوادگي او هماهنگ است و ياد مي‌گيرد چه کلماتي را به کار ببرد.

 

مهدکودک چند ساعت در روز؟

کودکاني که در محدوده سن 3 سالگي قرار دارند، بايد 3 تا 4 ساعت از روز را در مهد کودک بگذرانند که با بالا رفتن سن، اين ساعات نيز بايد افزايش يابد. حتي توصيه مي‌شود والديني که با مشکل بدغذايي و بي‌ اشتهايي کودکشان روبرو هستند، طوري برنامه‌ريزي کنند که کودک زمان صرف ناهار در مهد باشد. زيرا تجربه نشان داده است، بچه‌ ها در جمع دوستان و همسالان خود بهتر غذا مي‌خورند.

*گفته شده از: دکتر کتایون خشابی


niniweblog.com niniweblog.com niniweblog.com

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (26)

علامه كوچولو
23 شهریور 92 9:44
سلااااااااااااام
جالبه كه بگم اين پست شما دومين مطلبيه كه امروز در مورد مهد و ضرورتها و فوايدش خوندم
بسياااااااااااااار ممنون :به دل نشست
با رشد تكلم كودك در مهد صد در صد موافقم محمدباقر در دو ماه اخير شديدا كولاك كرده و با اينكه چها ر روزه دو سالش تموم شده اما خداروشكر كامل حرف ميزنه و اينو واقعا مرهون مهدم چون طريقه معاشرت و صحبت با همسالانش خيلي روش تاثير گذاشته
اوايل خيلي ناراحت بودم كه مجبورم مهد بذارمش اما خداروشكر الان راضي ام:
ديروز صاحبخونه زنگ خونمونو زده جلوتر از من دويده جلو در ميگه كيه؟بدون اينكه در باز بشه ميگه بفرمايين خونه

سلااااااااااام گلم

اِ؟! خیلی جالبه که!

چقدر خوبه که راضی هستین و چقدر خوبه که تجربه تونو به اشتراک گذاشتین. ممنونم آرام جان.

آخیییییی... ماشالا به این شیرین زبونی...
مامي كيانا
23 شهریور 92 9:55
به دليل اينكه شاغلم مجبور شدم كيانا رو از 3 سالگي بفرستم مهد
اولش خيلي نگران بودم ولي خدا رو شكر كيانا خيلي خيلي خوب اولش مهد رو قبول كرد بعد از دو هفته يخورده بهانه ميگرفت ولي با همكاري مربي ها و مديريت مهد خيلي خوب كنار اومد
انتخاب مهدكودك خيلي خيلي مهمه
كيانا با مربيش خيلي خوب ارتباط برقرار ميكنه و اگه يكروز نره ابراز دلتنگي ميكنه واسش
خيلي نسبت به همسن هاش كه تو فاميل داريم دركش بالاتره و خوب ارتباط برقرار ميكنه
از اين بابت خيلي خوشحالم
كيانا از ساعت 9 صبح تا 1 مهد و فكر كنم زمانش خوبه و بعدظهرها با هم هستيم

کامنتتون شبیه "دل نوشته" شده...

ممنونم که اومدی و از تجربیاتت گفتی خانووووووووووووومی
مامان ندا
23 شهریور 92 11:48
اخ که چقدر دوست داشتم اینازو ببرم مهد
بس تو خونه بهم چسبیده نمیتونم هیچ کاری انجام بدم
مرسی از مطلب مفیدت عزیزم

ایشالا به وقتش

آخیییی... می فهمم چی میگی خانومی!

خواهش میکنم.
ツ ستایش مهربون ✿ ستایش خوش زبونツ
23 شهریور 92 12:25
سسسسسسلام
آره برگشتیم ای ناقلا از کجا ردیابی کردی اومدم وبت
فعلا دارم از سرور اداره میام چون سرور خودم قطه وصل که شد هم نظراتمو تایید میکنم هم پست جدیدمونو میزارم
به قول سنجد بر میگردیم فعلاً

سلام منصوره جون. رسیدن بخیر

از طریق ِ ردیاب وبلاگ.

باشه گلمممممممممممممممم... بی صبرانه منتظریم...

بابای
محبوبه مامان الینا
23 شهریور 92 12:32
چه جالب ! دغدغه این روزهای من هم مهد رفتن الیناست
روزی 4 ساعت؟ اما من مجبورم روزی 8 ساعت بزارمش؟ خب حالا یه فکری میکنم میگم بابام اینا بعد از 4 ساعت برن دنبالش و ببرنش خونه
راستی ..... سلام

اِ... بسلامتی

آره خب، اما بستگی به دخملیت هم داره. شاید خودش اونجا رو دوست داشته باشه و بخواد تا 8 ساعت بمونه...

علیک ِ سلام.

هدیه
23 شهریور 92 12:58
وایییییییییییییییییی چه پست آموزنده ای هستش
ممنون ازت به نکته خوبی اشاره کردی
ممنون از خودت که اومدی و کامنت هم گذاشتی

خواهش میکنم.

مامان آرشيدا قند عسل
23 شهریور 92 13:49
جيگملم!!!!! مرسي كه پستهاي جالب غير شكمي هم ميذاري!!!! اصولاً دخمل ما، ما قبل از سه سالگي مشرف شدند مهد و حالشو رو بردند و يرديم بيصبرانه منتظر عكس بي بي چك شما هستيم و بزودي شما را در خيابان اينگونه ببينيم
پست های غیر شکمی؟

بله در جریان هستیم دخمل ِ شما رو.

جااااااااااااااانم؟!!!!!!!!!!! بی بی چـــک؟!!! باباااااااااااااا بیخیاااااااااااااااااااال... من خودم هنوز ام.

....؟؟؟؟!!!!!!!
هانی
23 شهریور 92 14:04
وااااااااااااااااای من عاشق نی نی و مهد کودکم. پست جدیدتون واقعا عااااااااااااااالی بود. آخی داداشی من چه سخت رفت مهد کودک. واقعا کلافمون کرد.

آخییییییییییی... داداش ِ کوچولوتر از خودت داری؟
خوشبحالت. چه بامزه
آخه میدونی که، من بچه آخرم
مامان سيد محمد سپهر
23 شهریور 92 15:08
سلام خانومي...ممنون كه به يادم بودي...عزيز دلم .....حتما ...الان به روز شدم......
دوستتون دارم....به گل خواهري هم سلام منو برسونين مخصوصا كوثر عزيز

سلام زهره جان. دیگه داشتم کم کم نگرانتون میشدم.

چشم میرسم خدمتتون.

ممنون از لطف ِ سرشار از عشقتون.
رضوان
23 شهریور 92 17:17
سلام دوس جونی
مرسی از مطلب مفیدت
..

سلام گلم. ممـــــــــــــــــــــــــــــــنون که اومدی پیشم.
مامان سونیا
23 شهریور 92 18:14
مطلب قشنگی بود حیف که بابای سونیا از بیخ و ریشه با مهد مخالفه و میگه بچه ای که امروز بزاریش مهد پس فردا میزاردت خانه سالمندان البته خودم هم با مهد زیاد موافق نیستم ولی دوست داشتم قبل از رفتن به پیش دبستانی دو سه ماه تجربه ای از مهد رو داشتم

عججججججججججججججججب!!!
زهرا مامان ارتا
23 شهریور 92 21:21
چقدر جالب

من تا بحال فکر میکردم مهد کودک تا قبل از مدرسه رفتن بچه خیلی بده چون من شاغلم خیلی به این مسئله فکر کرده بودم البته با بدبینی بگیم شاید نویسنده صاحبه یه مهده
بنظرم
تا قبل از مدرسه که حداقل اون پیش دبستانی رو باید برن که، حالا مهد هم جای خود داره!

هههه ، آخه بدبینی تا این حد.

☁☀☁ مامان تسنيم سادات
23 شهریور 92 21:22
سلام
خوووووووبى ...؟؟
من با مهد موافقم ولى با چند شرط
محيط مناسب ( از نظر برنامه ها و مربى و تعداد كم بچه ها )
و زمان محدود
كه بچه ها از كنار هم بودن لذت ببرند
سلام به روی ماهت که ندیده امش هنوز ، خوبم خدا رو شکر

تعدا بچه ها و زمان محدود! واقعا خوب و به جا گفتی
خواهرفرناز
23 شهریور 92 21:32
سلام
شرمنده عصر نتونستم نی نی گپ باشم
چه مطلب مفیدی بعدا که خواستم بچه را بزارم مهد 3 سالگی میزارم
به به پست غزا چه خوشگل چه خوشمزه
اگه شد میپزمش
راستی خداحافظ
سلام، دشمنت شرمنده باشه

ایششششالا

ممنون از نگاه قشنگت، حتما ، بای
باران
24 شهریور 92 7:57
خيلي مفيد بود ممنونم

خــــــــــــــــــــــــــــــواهش میکنم مامان ِ نی نی کوشولو.
مامان نیایش
24 شهریور 92 9:29
نیایش هم داره لحظه شماری میکنه برا مهد

ای جاااان
فداش بشششششششششششم من...
آزاده
24 شهریور 92 9:52
ممنون از مطالب مفیدت

هر روز که مبین رو میبرم مهد دلم براش میسوزه ولی چاره ای نیست دیگهطفلی بچه ما کارمندا باید از 6 ماهگی برن مهدبازم خوبه که شد 9 ماه
ایشالا که خدا عاقبت همه بچه ها رو به خیر کنه

اونقده سرم شلوخه نمیدونم چی نوشتم


خواهش میکنم آزاده جونم.

ههههه باز همون 3 ماه هم خوبه که تاخیر داشته.

بله، میدونم، شما مامان های شاغل واقعا سختتونه.

نگران نباش، چیز بدی ننوشتی!
مامان سيد محمد سپهر
24 شهریور 92 10:04
بازم سلام.....................خوبين......ني ني ما چطوره؟!

سلام عزیزم...... ممنونم، مرسی

جاااانم؟!!! کدوم نی نی؟!!!

ندارم که.
مامان آرمیتا
24 شهریور 92 13:02
سلام عزیزم
خیلی مطالبت آموزنده بود آرمیتا همش به خود من چسبیده همش باید بغلم باشه واقعا آدم کلافه میشه اما از 3 سال به بالا میشه بره مهد کودک
من هم موافقم مهدکودک بچه رو اجتماعی تر میکنه چیزهای خوبی یادشون میدن ممنونم از پست خوبت

سلام خانومی.
آخییی... نازیییی... چقدر هم واسه شما سخته

تشکر از حضور شما.
محبوبه مامان الینا
24 شهریور 92 14:06
بازم آشپزی میخوایم

باشه

باور کن just for you

مادر کوثر
24 شهریور 92 15:11


سلام عزیزم. ممنون از این مطلب خوبت

البته کاملترشو تو سایتم دارم زمانی که مشغول تحقیق در مورد مهد برای کوثر بودم

به سایتم سر بزن

سلام تــــــــــــــــک خواهری

بله، شما که توی این جور مسائل خیلی خــِـبره ای ماشششششالا...

چشــــــــم
mamanebaran
24 شهریور 92 15:55
مرسی عزیزم از مطلبای قشنگی که میزاری ، اما من هنوز با پروسه مهد موافق نیستم

مرسی از خودت که همیشه بهم سر میزنی فاطمه جوووووووووووووووووووووووووووون

ایشالا یه روز موافق بشید.
بابای آینده یه فسقِلی
24 شهریور 92 21:55
عکس قشنگی گذاشتی واسه مطلبت.

مــرسی همسری جونی.

واااا، خود ِ مطلب چی؟!
سمانه مامان ستایش
25 شهریور 92 1:39
مرررسی از مطلب خوبت.
نکته دومی کاملا درمورد من بودمنم دوست داشتم یه ساعتی از روز واسه خودم بودم و ستایش و میذاشتم مهد،ولــــــــی میگم الان براش زوده.
انشالا بعدها

خواهش میکنم گلم

آخیییییییییییییییی.... چه سخت.

ایششششششالا
محبوبه مامان الینا
25 شهریور 92 8:21
tanks a lot

Your welcome


مامان مانی مسافر کوچولو
26 شهریور 92 19:49
وای چقدر خوب بود عزیزم اگه بازم بزاری خیلی خوبه لطفااااا
در مورد مهد دلم میخواد بیشتر بدونم اینکه مادرا چجوری بچهایی که دیر به مهد عادت میکنن راهنمایی کنن نمیدونم دیگه چجوری بیان کنم خواهر اگه سایتی رو میدونی بهم بگو گلی

مرسی که اومدی گلم

چشمممم