آنیسا جونآنیسا جون، تا این لحظه: 8 سال و 7 ماه و 16 روز سن داره

ღ فسـقِلی ما، آنیسا ღ

دُلمه برگ کلم با گوشت

1392/7/29 17:37
نویسنده : •● Mah ●•
496 بازدید
اشتراک گذاری

آیا در یخچال خود کلم ِ برگ دارید؟ سوال

آیا از مزه ی خام آن در سالاد رنج میبرید؟ سوال

آیا نمیدانید با آن چه کنید؟ سوال

ما به شما " دُلمه برگ کلم " را توصیه میکنیم... نیشخند


niniweblog.com

مواد لازم: (3 نفر)

کلم برگ 1 عدد دُرسته * نان سفید ریز شده 1/2 پیمانه  * تخم مرغ 1 عدد * گوشت چرخ کرده پخته شده 350 گرم * جعفری ریز شده 2 ق غ * سیر ریز شده 1 حبّه * پنیر پارمزان رنده شده 50 گرم * روغن زیتون 5 ق غ * پیاز ریز شده 1 عدد * سرکه سفید 1 پیمانه * شیر برای خیساندن نان  مقداری * نمک و فلفل سیاه آسیاب شده  مقداری

 

طرز تهیّه:

برگ های کلم را درسته جدا کنید، حدود 4 الی 5 دقیقه درون آب جوش قرار داده تا نرم شوند، سپس زیر آب سرد بگیرید و  آن ها را با دستمال آشپزخانه خشک کنید. خُرده نانی که 5 دقیقه درون شیر خیسانده و رطوبت آن گرفته شده، به همراه تخم مرغ و گوشت چرخ کرده را درون کاسه ای بزرگ ریخته و مخلوط کنید. سپس جعفری و سیر ریز خرده شده، پنیر پارمزان و نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

بعضی از برگ های خیلی درشت کلم را از وسط نصف کنید، رگبرگ را جدا کرده و از هر دو قسمت بعنوان یک دُلمه استفاده کنید. به این طریق که مقداری از مخلوط آماده شده به شکل لوله ای شکل وسط برگ گذاشته و بپیچید. با کف دست آن را خوب فشار داده تا مواد به برگ بچسبد.

درون تابه ای کم عمق و بزرگ، طوریکه تمام دلمه ها داخل آن بصورت یک لایه قرار بگیرند، مقداری روغن زیتون را حرارت دهید و پیاز خرد شده را اضافه کنید و آرام آرام تفت دهید تا نرم شود. حرارت را کمی زیاد کرده و دُلمه ها را تک تک اضافه کنید و پس از کمی پخت، آن را با احتیاط برگردانید.

نیمی از مقدار سرکه را درون تابه ریخته و اجازه دهید کمی بپزد، وقتی سرکه تبخیر شد، مابقی سرکه را اضافه کرده، درب تابه را گذاشته و اجازه دهید دُلمه حدود 10 الی 15 دقیقه به پخت ادامه دهد و سرکه به آن جذب شود. قبل از سرو، به مدت 5 دقیقه اجازه دهید غذا سرد شود، سپس با سس گوجه فرنگی میل کنید.

گوارای وجود نازنینتان... قلب

 

تزئین نوشت:

برای درست کردن گل لیلیوم سفید، اطراف ِ برگ کلم خام را با قیچی برش زده و از یک خلال هویج نسبتاً ضخیم برای وسط آن استفاده کنید. ساقه ی گل، بُرشی از خیار با پوست هستش و از گشنیز یا جعفری تازه می توان بعنوان چمن استفاده کرد. از خود راضی

__ _ _ __ _ __ ___ __ _ _ _ _ __ __ __ __ ___ ___ _ _ _ _ _ __ _ _ ____ _

پُـز نوشت: 

غذایی که آموزش داده شده، ایتالیایی می باشد. زبان

پس;

...Ora andate e borse (به زبان ایتالیایی که معنیش میشه: برید حالشو ببرید... نیشخند)

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (25)

♥ مامان آینده ♥
29 مهر 92 19:51
سلام و صد سلام به دوست جون مهربون و کدبانو و با سلیقه ی خودم....

قربونت برم ممنونم بابت تبریکت منم سالگرد ازدواجتون رو با تااااااااخیر تبریک عرض مینمایم

بگو ببینم دوست جون هنوزم از من دلخوری؟!!

باور کن اصلا حس و حال نت اومدنم به کل پریده

خیلی وقته به کسی سر نزدم........

اینبار که کامنتت رو دیدم با کله اومدم وبت تا بدونی اصلا دوست ندارم از دستم ناراحت باشی.........

سلام عزیزم
خوشحالم که بالاخره افتخار دادی و اومدی
خب گلم، شما همیشه آنلاینی ولی الان 6 ماهه که دیگه سری نمیزنی ولی از دستت دلخور نیستم که
خواهش میکنم گلم. منم ازت ممنونم بابت ِ تبریک
مــــرسی
هر کجا هستی، خوب و خوش و سلامت باشی گلم
مامان تارا
29 مهر 92 19:54
جواب سوالات:
الف: خیر
ب:خیر
ج: سالاد میدرستیم
د:آقامون دوست نداره بنابراین نمیخره

قبلاً درست کردم خودم خوشم اومد ولی همسر محترم
ولی این طرز تهیه به نظرم خوشمزه تر میشه


ممنون که جواب ِ سوالا رو دادی...

قبلا هم با سرکه میپختید... ؟

این بخاطر سرکه ای که آخر کار بهش اضافه میکنی، طعم ِ دلمه رو متفاوت از بقیه دلمه ها میکنه هاااااا
خواهرفرناز
29 مهر 92 21:32
جه زیبا تزیین شده حتما خیلیم خوشمزه است
نوش جان

زیبا میبینی
ممنون از لطف و حضورت
مامان تسنیم سادات
29 مهر 92 22:18
باز یه غذای خوشمزه با تزئین خوشگل
تزئینش خیلی باحال بود

شرمنده مون نکن دیگه دوست جوووونی ممنون از نگاه ِ قشنگت ...
کیمیابازار
29 مهر 92 23:01
سلام دوست عزیزم واقعا هنرمندی ها


سلام فاطمه جان
مــــــرسی از تشویق هات گلممممم
تا ابددونفره
30 مهر 92 0:52
اصلا نمی دونم چرا به عشق غذا اومدم اینجابعد یهو اینجوری شدمتبلیغاتتو برم منوای چقدر خوشگلناون گلای لیلیومو عشق استچه ناز نازیعلفمرسی خانم کدبانو
پز پزو هم بودی و ما نمی دونستیم هان

عجببببببب
شکمویی ِ دیگه

فدای تو بشم با این ذوق کردن های از ته ِ دلت دوستت دارم زیادددددد دوست ِ همیشه همراه و والبته شب زنده دار

آره، از الان بدون

علف رو واسه دو ساعت نوشته بودم، بعد رفتم نوشتم چمن! تو کِی اینجا رو دیدی؟!
تا ابددونفره
30 مهر 92 0:53
اواااااااااااااااا تو رو خدا می بینی از بس آدمو هل می کنی سلام یادم رفتسلااااااااااااااااااااام عزیزم

حالا خیلی هم ناراحت نکن خودتو
من هم تو این پست سلام نکرده بودم آخه میخواستم اولش اون شکلی شروع بشه

سلااااااااااااااااااااااام به روی ِ ماهت خانوووومی
مامان نیروانا
30 مهر 92 7:44
وای دلم آب افتاد عزیزدلم. چه خوشگله و شک ندارم که شدیداً به اسمش رفته. ایشالا یه روز بتونم برم حالشو ببرم.
اگه بدونی الان چه بزاقی ترشح شد توی دهنم.


مرسی که اومدی فریبا جونم
ایشالا

اوووووخی... ببخشید دیگه
✽ ستایـــِش فرشتـــه اـے از بِهشت ✽
30 مهر 92 8:01
به به دهنم آب افتاد دلمه کلم من هم عاشق دلمشم هم عاشق خامش توی سالاد
تزئیناتشو برو چه گلایییییییییییی همه غذات یه طرف تزئیناتش یه طرف ِ دیگه
این همون جریان شکوفایی و استعدادس دیگه
ااااااووووو یادم رفت جواب کامنتِ دیروزتو بهت بدم
ما هم بیادتون هستیییییییییییییم شدییییییداااااااااااااا

عزززززززززیزممممممممم
منصوووووووووووووووره جونم، مرسییییییییییی

یه جورایی، آره

فدای ِ شما... مرسی
محبوبه مامان الینا
30 مهر 92 8:15
سلاااااااااااااااااااااااااااام
من عاشق دلمه ام حالا از هر نوعی و مدلی اما تا حالا درست نکردم همه میدونن من دلمه دوست دارم هر کی درست میکنه منو دعوت میکنه
تزئینش چقدر نانازه

سلااام
خسته نباشی واقعا آهان، فقط واست آماده بپزن و شما هم بیای بخوری
ایششششششششش... مردم چه اعتماد بنفسی هم دارن

فدات
مامان آرشيدا قند عسل
30 مهر 92 8:26
آيا امروز مانده ايد كه چه بپزيد؟
آيا از آدمهاي متواضع به تنگ آمده ايد و به دنبال آدمهاي افه اي هستيد؟
آيا شما حتي در فهميدن يك تزيين ساده مانده ايد؟
آيا كشته ياد گرفتن چند كلمه ايتاليايي هستيد؟
ما به شما آشپزيهاي يك فسقلي ( اه ببخشيد مامان يه فسقلي ) را پيشنهاد مي كنيم.


خیییییییییییییییییلی شیطونی شما...

از کشته ی دو تا کلمه ایتالیایی خیلی خندیدم
آخه همسری هم همینو میگفت. میگفت حالا این همه فارسی حرف زدی، اون تیکه رو چرا ایتالیایی نوشتی؟

تزئین ِ ساده رو خییییلی خوب اومدی... چون خییییلی آسونه خداییش ...

ممنون از پیشنهادت ممنون از حضور و کامنتت...

آزاده
30 مهر 92 8:43
ممنون که در امر امروز چی بپزم ما رو یاری میکنی
حتما خیلی هم خوشمزه است ولی یه چی بگم، تو خونه ما کلم نمیمونه آخه مبین میره ورق ورق میکنه خالی میخوره


خــــــواهش میکنم بانووووووو
آره
اوووخی.... الهییییی... نوش جونش
خب دو تا کلم بخرید
مامان نیایش
30 مهر 92 8:47
به به چه غذایی تزیینش منو کشته لیلیوم سفید به به آفرین به دست و پنجه ی هنرمندت بانو البته من مزه ی خام کلم رو بیشتر از پخته اش دوست میدارم

عززززززیزم
مرسی که همیشه ذوقم میکنی زهره جونم...
آره خب، منم
ولی این بخاطر ِ سرکه ش که آخر کار اضافه میکنیم، خیلی مزه دلمه رو تغییر میده.
مامي كيانا
30 مهر 92 9:13
آيا از ترشح بزاق دوستان خوشحال مي شويد؟
آيا از اينكه ما در يخچال خانه كلم برگ نداريم خرسنديد؟
آيا از اينكه با اين تزئينات خوشگل و مدرن دل مردم رو آب مي كنيد لذت ميبريد؟


دوست جونم منظورتون از نون سفيد چيه؟

عالي بود نوش جونتون

آری، آری، آری خییییییییییییییییلی باحال بود. بسی خندیدم

من فکر میکنم همون مغز ِ نان باگت هم بتونه خوب باشه. من همینو استفاده کردم. اگه یادت باشه تو غذای "نان باگت با پیازچه پنیری" مغز نان باگت توی شیر خیسانده شده بود و ...

مرسی از حضورت...
مامان سيد محمد سپهر
30 مهر 92 10:56
سلام دوست دارين بدونين امسال سيد كوچولوي ما به دوستاش عيد غدير چي هديه مي ده؟به روزيم

سلام، میرسم خدمتتون
محبوبه مامان الینا
30 مهر 92 12:44
راستی دوست جون از مقدمه ی پستت خیلی خوشم اومدخیلی باحال و هیجانی دعوتمون کردی به دلمه کلمت

عزززززیزم
خوشحالم که خندوندمت...

مگه نمیشناسی این جمله ها رو؟! تبلیغ ِ کرم حلزون رو یادت میاد؟! آیا از خشکی ِ پوست ِ خود رنج میبرید؟.. آیا ....


و
یه جوکی هم هستش در این رابطه که میگه:

آیا از خشکی ِ پوست ِ خود رنج میبرید؟
خجالت نمیکشید؟
مردم سرطان دارن، میسازن باهاش! اینم شد درد آخه؟

محبوبه مامان الینا
30 مهر 92 13:20
آره اون تبلیغه!!!!
ولی اینکه گفتم دعوتم میکنن اغراق نیست ها
مادرشوهرم همیشه به افتخار من دلمه میدرسته تازه اگه من نتونم برم کنسلش میکنه میزاره روزی که من باشم
قبلنا و زمانهای قدیم هم زن عمو و زن داییم هم دعوت میکردن اما از وقتی مزدوج شدم دیگههه نهاما خب مادرشوهر و مادرجون جبران میکنن
حالا یه داستان دیگه واست تعریف میکنم(پیرو داستان سراییهای گذشته
):
باردار که بودم یه روز رفتیم خونه داییم زنداییم گفت طیبه حامله ست هوس دلمه کرده بود واسش پختم، منو بگی همونجا بزاقم ترشح کرد و چیزی نگفتم تو راه ِ برگشت به همسری گفتم من دلمه میخوااااااام عاقا کل رستورانهای سنتی بجنورد رو زیرورو کردیم دلمه پیدا نکردیم همسر گفت بزار بگم مامانم واست بپزه گفتم محاله روم نمیشه خلاصه فردا ظهر وقتی از سرکار برگشتم تو خونه بوی کلم پیچیده بود!!!!دیدم همسری از مامانش دستور پختو پرسیده و خودش واسم پخته! خیییییییلی خوشحال شدم و حقیقتا خوشمزه ترین دلمه ای بود که تو عمرم خورده بودم
آخخخخخخخخخخی یادش بخیر
باردار که میشی آقایون اینقدر مهربونتر میشن!
ضمنا دفعه بعد که زنداییم رو دیدم واسش تعریف کردم ماجرا رو
روز بعد بنده خدا عذاب وجدان گرفته بود و زنگ زد و بصرف دلمه دعوتمون کرد!!!
ببخشید یه طومار دیگه واست به یادگار گذاشتم

وااای عزیزمممممممم
این طولانی ترین کامنتی هستش که واسم گذاشتی
به بهههههههههه
خوشبحالت باباااااااااااااااااااا
عزززززیزم
مرسی که واسم از تجربیات و خاطراتت میگی و مینویسی، خیلی لذت میبرم دوست جونی ِ خودم

اِ... همسری ها مهربونتر میشن؟! اینکه خییلی کیف میده

خیلی کیف کردم از نوشته هات... مرسیییییییییییییییی دست و پنجولت هم درد نکنه محبوب جون
اسماء ♥مامانِ فسقل♥
30 مهر 92 14:03
آغااااااااااااااااا من یه چیزی بگم؟؟؟؟؟


ببخشیداااااااااااااااااااااااااااا

من از برگ کلم پخته متنفرم....

او اوه
تنفر تا این حد؟!!!!

ولی این با سرکه پخته میشه ها ، یه تجدید ِ نظری بکن


مامان علی خوشتیپ
30 مهر 92 15:06
آفرییییییییییییییییین
همه چی یه طرف،تزئیناتت یه طرف
عالییییییییییییییییی بود

ممنونم گلممممممممممممم
مامان سویل و اراز
1 آبان 92 1:23
سلام مامانی والا ما این غذارو چند ساله میذاریم تا حالا اینارو نزده بودیم کلا مواد لازمش فقط کلم اشنا بود اونم چون نقش اولو بازی میکرد
ولی از عکسش معلومه خیلی خوشمزه ست باید یه روزی درست کنم شوهری بهم افتخار کنه اخه معلومه غذاییه که رتبه رو میبره بالا

سلام عزیزم
فقط کلم آَشنا بود؟!

آره، حتتتتتتتتتتتتما رتبه رو میبره بالا در حد ِ تیم ملی

مرسی که اومدی شهره جونم...
محبوبه مامان الینا
1 آبان 92 7:40
سلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
صبح بخیر دوستم


سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام عزیزززززززززززززززم

صبح ِ شما هم بخیییییییییییییییییییییر

(●̮̮̃•̃) (●̮̮̃•̃)
/█\ ♥/█\
رضوان
1 آبان 92 9:32
سلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام ب دوست جونی عزییییییییییییییییییییییییییزم
والا من هر چقدرم نیام نت ولی اینجا رو محاله ک نیام اصلا نمییییییییییییییییییییتونم نیام

من ک زییییییییاد دلمه دوس ندارم
ولی اینجوریشو نمیدونم

ایشالا ک درست کنم ببینم چجوریا میشه


سلاااااااام
وااای چقدر من خوشبختم که تو رو دارممم عزیزم... خوشحالم که پیشم میای مهربوووووووووون
امیدوارم درست کنی و همون جوریا که دوست داری بشه
ولی بنظر من اون سرکه ای که آخرش واسه طبخ استفاده میشه، معرکه ش میکنه...


محبوبه مامان الینا
1 آبان 92 10:07
میبینم رفتی تو کار خط نستعلیق

دوست جونم امروز کللللللللللی استرس دارم میشه با قلب مهربون و پاکت دعا کنی واسم؟

اِهـــــم اِهــــم...

آخییی... الهییییی... امیدوارم نگرانی و استرس هیچوقت سراغ نیاد و آروم باشی... همه چی رو بسپار یه خودش
♥♥♥مامان ٣تادخمل♥♥♥
3 آبان 92 15:50
خوشمزه بود

خدا رو شکر
مامان آیسو وآیسا
17 بهمن 92 21:18
•● Mah ●•
پاسخ
تشکر از شما...